HUMAN, DO MORE THAN JUST EXIST

Wednesday, June 24, 2015

MANUSIA

2nd day of Semester 3
Malay Class, Pn. Juliana

Bismillahirrahmanirrahim

I was kind of excited to make my ball pen start working out.
It was the only opportunity for me to expressed all the things
that pacing, playing, staying in my head.

Too much story for the past two weeks after registration for Semester 3
It was kind of hollow there! Barren! Nothing in my heart!
and even more worse, 
It is RAMADHAN! The month of blessings and to teach our Nafs.
Maybe; there are too much sin that I COMMITTED
YA! it is a lot! Especially with human.
and I was driven by condition to write this poem in the Malay class just 
after teacher Jue instructed to do so.




MANUSIA

Boleh aku kata
menjadi manusia itu bukan mudah
Dilihat; diteliti dan dikritik
menjadi hiprokrit itu
 amatlah perit sekali 

Boleh aku kata
menjadi manusia itu amatlah rumit
hati perasaan insan lain
perlu dijaga;
Sehingga dirimu yang merana 
terima; tolak mahupun abaikan
itulah pilihan yg sukar

Boleh aku kata
menjadi manusia itu anugerah
kerana hidupmu penuh dengan cabaran
setiap detik dan kisahmu dihiasi dengan warna
Biru, Merah, Kuning, Hitam, Putih
warna yang sebenarnya datang dari air matamu sendiri.

Boleh aku kata
menjadi manusia itu 
antara dirimu
Amanah atau kepentingan diri

Boleh aku kata
menjadi manusia itu
kita punya perasaan
hubungan
kasih sayang, persahabatan, percintaan
amat rapuh, tidak kekal
mungkin berubah

Boleh aku kata
menjadi manusia itu
adalah membuat pilihan
Perubahan atau Ketetapan
Ia ada ditanganmu!

Menjadi manusia
boleh aku kata 
Itulah aku!

No comments:

Post a Comment

CARA MENERBITKAN BUKU DI MALAYSIA